300x250 AD TOP

Sabtu, 10 Maret 2018

Tagged under:

Dosa Paling Besar

ONE DAY ONE HADIST

Sabtu,   10 Maret  2018 M / 23 Jumadil Akhir 1439 H .

بِسْـمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَكَاتُه

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ الذَّنْبِ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ قَالَ أَنْ تَجْعَلَ لِلَّهِ نِدًّا وَهُوَ خَلَقَكَ قُلْتُ إِنَّ ذَلِكَ لَعَظِيمٌ قُلْتُ ثُمَّ أَيُّ قَالَ وَأَنْ تَقْتُلَ وَلَدَكَ تَخَافُ أَنْ يَطْعَمَ مَعَكَ قُلْتُ ثُمَّ أَيُّ قَالَ أَنْ تُزَانِيَ حَلِيلَةَ جَارِكَ

Dari Abdullah dia berkata; Aku bertanya kepada Nabi Shalallahu alaihi wasallam; Dosa apakah yang paling besar di sisi Allah? Baginda menjawab; Bila kamu menyekutukan Allah, padahal Dialah yang menciptakanmu. Aku berkata; tentu itu sungguh besar. Aku bertanya lagi; Kemudian apa? Baginda menjawab; Apabila kamu membunuh anakmu kerana takut membuat kamu kelaparan. Aku bertanya lagi; kemudian apa?  baginda menjawab; Berzina dengan isteri tetanggamu.

(HR Bukhari No: 4117) Status: Hadis Sahih

Kandungan hadits

Rasulullah Shalallahu alaihi wassalam ditanya tentang dosa-dosa yang paling besar. Baginda menjawab ada 3 dosa yang paling besar:

1.  Melakukan syirik kepada Allah, yaitu menyamakan Allah dengan sesuatu yang lain baik dalam hal sifat maupun perbuatan.

Allah tidak akan pernah mengampuni dosa pelaku syirik:

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَغۡفِرُ أَن يُشۡرَكَ بِهِۦ وَيَغۡفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَآءُۚ وَمَن يُشۡرِكۡ بِٱللَّهِ فَقَدۡ ضَلَّ ضَلَٰلَۢا بَعِيدًا ١١٦

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa orang yang mempersekutukanNya dengan sesuatu  dan akan mengampuni dosa selain syirik,  bagi siapa yang dikehendakiNya,  dan siapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu, maka sungguh dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh. (An-Nisa: 116)

2.  Membunuh anak kerana takut menjadi miskin. Setiap anak yang lahir, telah ditetapkan untuknya rezeki.

وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَوۡلَٰدَكُمۡ خَشۡيَةَ إِمۡلَٰقٖۖ نَّحۡنُ نَرۡزُقُهُمۡ وَإِيَّاكُمۡۚ إِنَّ قَتۡلَهُمۡ كَانَ خِطۡ‍ٔٗا كَبِيرٗا ٣١

Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut miskin, Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu dosa yang besar. (al-Isra: 31).

3.  Berzina dengan isteri tetangga. Zina adalah perbuatan keji yang membawa kerusakan, sementara tetangga merupakan orang yang paling layak dihormati dan dijaga hak-hak mereka.

وَلَا تَقۡرَبُواْ ٱلزِّنَىٰٓۖ إِنَّهُۥ كَانَ فَٰحِشَةٗ وَسَآءَ سَبِيلٗا ٣٢

Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah perbuatan  keji dan jalan yang buruk yang membawa kerusakan.  (Al-Isra: 32).

0 comments:

Posting Komentar