300x250 AD TOP

Senin, 26 Februari 2018

Tagged under:

Memaafkan Hutang Orang Lain

ONE DAY ONE HADIST

Senin,    26 Februari  2018 M / 11 Jumadil Akhir 1439 H .

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كَانَ رَجُلٌ يُدَايِنُ النَّاسَ فَكَانَ يَقُولُ لِفَتَاهُ إِذَا أَتَيْتَ مُعْسِرًا فَتَجَاوَزْ عَنْهُ لَعَلَّ اللَّهَ يَتَجَاوَزُ عَنَّا فَلَقِيَ اللَّهَ فَتَجَاوَزَ عَنْهُ

Dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Seorang lelaki pemberi hutang telah berkata kepada pembantunya: 'Apabila kamu pergi kepada seorang yang tidak mampu membayar hutang maka maafkanlah hutangnya, mudah-mudahan Allah memaafkan dosa kita, lalu orang tersebut meninggal dunia menemui Tuhannya, kemudian Allah memaafkan dosanya.

(HR Muslim No: 2922) Status: Hadis Sahih

Kandungan hadits

1.  Beruntunglah orang yang diberi kelebihan harta serta mampu untuk  membantu orang lain yang memerlukan dalam bentuk pinjaman

2.  Beruntunglah orang yang memberi pinjaman kepada orang yang dalam kesusahan dan memudahkan urusan pemulangan hutang tersebut.

3.  Beruntunglah orang yang memaafkan hutang yang diberikan kepada orang yang dalam kesusahan dan tidak mampu untuk membayarnya kembali dengan tidak menuntutnya.

4.  Allah akan memberikan ampunan kepada pemberi hutang yang memaafkan peminjam yang tidak berkemampuan untuk membayar. Hadis Rasulullah SAW:

عَنْ حُذَيْفَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَجُلًا مَاتَ فَقِيلَ لَهُ مَا عَمِلْتَ فَإِمَّا ذَكَرَ أَوْ ذُكِّرَ قَالَ إِنِّي كُنْتُ أَتَجَوَّزُ فِي السِّكَّةِ وَالنَّقْدِ وَأُنْظِرُ الْمُعْسِرَ فَغَفَرَ اللَّهُ لَهُ

Dari Hudzaifah dari Nabi SAW, baginda bersabda: "Seorang laki-laki meninggal, kemudian dikatakan kepadanya, "Apa yang telah engkau lakukan?" -ia menyebutkan atau disebutkan kepadanya- laki-laki itu berkata, Aku memberi toleransi dan kemudahan dalam masalah hutang kepada orang yang kesusahan.' Lalu Allah pun mengampuninya."

(HR Ibnu Majah No: 2411) Status: Sahih

Semoga kita bersifat rahmah dan lembut memberikan bantuan dan kemudahan kepada orang yang berhutang. Banyak cara mendapatkan ampunan dari Allah, salah satunya menjadi jalan memberikan kemudahan dalam urusan hutang-piutang.

0 comments:

Posting Komentar